Interview with Abdullah Bishara

Title

Interview with Abdullah Bishara

Description

In this interview, former Secretary General for the Cooperation Council for the Arab States of the Gulf, Abdullah Bishara, talks about his personal history starting with his family’s background as sailors and merchants. Born in 1936, Bishara remembers his house in Sharq near the house of Dickson and tells us about his earliest memories. He speaks about his passion for reading and his school days in Al Mubarakiyya School. He recalls his relationship with the sea and describes the pearl diving season. During that season he explains the central role of women in old Kuwait and in his family in particular. Moving into his teenage years and early adulthood, Bishara spends some time talking about his days at Al Shwaikh High School in the 1950s. In the same era, he speaks about the discovery of oil and the British presence in Kuwait. Bishara finishes this segment on his early adulthood by telling us about his experiences studying in Egypt and then in Britain. Bishara speaks about his early career working in foreign affairs. He focuses on his time as Kuwait’s permanent representative to the United Nations and his devotion to the Palestinian cause. He then recalls his appointment as the first Secretary General for the Cooperation Council for the Arab States of the Gulf; he tells stories about the ten years he spent in Saudi Arabia and the political and social life there. Towards the end of the interview, Bishara remembers the events of the Iraqi invasion of Kuwait and tells us about the recuperation efforts after the liberation of Kuwait. The last part of the interview focuses on the writings of Bishara after the 1990s.

في هذه المقابلة، يتحدث عبدالله بشارة، الأمين العام السابق لمجلس التعاون لدول الخليج العربية، عن تاريخه الشخصي ابتداءً بخلفية عائلته كبحارة وتجار. يتذكر بشارة، المولود في العام 1936، بيته في منطقة شرق الكائن بالقرب من بيت ديكسون، ويخبرنا عن ذكرياته الأولى. يتحدث بشارة عن شغفه بالقراءة وأيامه الدراسية في مدرسة المباركية. يتذكر بشارة علاقته بالبحر ويصف موسم الغوص على اللؤلؤ. في سياق ذلك الموسم، يشرح بشارة الدور المحوري للنساء في الكويت القديمة وفي عائلته على وجه التحديد.

انتقالا إلى سنوات مراهقته ومرحلة الرشد المبكرة، يمضي بشارة بعض الوقت في الحديث عن أيامه في ثانوية الشويخ في الخمسينات. وفي سياق الفترة الزمنية ذاتها، يتحدث بشارة عن اكتشاف النفط والحضور البريطاني في الكويت. ينهي بشارة حديثه في هذا المقطع عن مرحلة رشده المبكرة بإخبارنا عن تجاربه في الدراسة في مصر ومن ثم في بريطانيا.

يتحدث بشارة عن بواكير مهنته في العلاقات الخارجية. يركز بشارة على فترة عمله كممثل دائم لدولة الكويت في الأمم المتحدة وإخلاصه للقضية الفلسطينية. يتذكر بشارة بعد ذلك تعيينه كأول أمين عام لمجلس التعاون لدول الخليج العربية، ويحكي قصص عن السنوات العشر التي أمضاها في المملكة العربية السعودية والحياة السياسية والاجتماعية هناك. قبيل نهاية المقابلة، يتذكر بشارة أحداث الغزو العراقي على دولة الكويت ويخبرنا عن جهود الإنعاش بعد تحرير الكويت. الجزء الأخير من المقابلة يركز على كتابات بشارة بعد التسعينات.

Date

27/10/2019

Format

audio

Language

Arabic

Type

audio

Interviewer

Reem Al-Ali

Interviewee

Abdullah Bishara

Duration

03:00:25

Files

Abdullah-Bishara.jpg


Citation

“Interview with Abdullah Bishara,” AUK Oral History, accessed May 20, 2022, https://oralhistory.auk.edu.kw/items/show/12.